SD PLUSKO – Zážitky, ktoré menia triedu. Merateľne!

Divadlo ako priestor porozumenia – projekt Studio Slováckého divadla – Plusko

V školskom roku 2024/2025 sa Slovácké divadlo v Uherském Hradišti spojilo s bratislavskou organizáciou EDUdrama v rámci projektu Erasmus+ a spoločne rozbehli pilotnú sezónu Studia Slováckého divadla – Plusko. Cieľom bolo rozvíjať u mladých ľudí citlivosť, kritické myslenie a porozumenie svetu prostredníctvom dramatickej výchovy a živého kontaktu s divadlom.

Divadlo, ktoré sa nekončí potleskom

Projekt prepojil profesionálnu divadelnú prax s pedagogickými prístupmi dramatickej edukácie. Vzniklo päť originálnych dramaticko-edukačných programov – Antigona, Mnichovská past, Protektorát Čechy a Morava, Schody nesvobody (totalita) a Kup si mě! (kapitalizmus) – ktoré tematicky nadväzovali na inscenácie Slováckeho divadla.

Lektorky Pluska zrealizovali 63 workshopov vo Zlínskom a Juhomoravskom kraji, do ktorých sa zapojilo 1 270 žiakov a študentov vo veku 13–20 rokov. Po každom workshope nasledovala reflexia – spolu 861 individuálnych žiackych a 58 učiteľských hodnotení.

Čo hovoria čísla

Doporučenie workshopov:
– 83 % študentov by workshop rozhodne odporučilo,
– ďalších 11 % implicitne vyjadrilo pozitívnu skúsenosť („bolo to zábavné“, „lepšie než hodina dejepisu“).

Najväčší prínos workshopu podľa žiakov:
– 33 % ocenilo pochopenie dôležitej témy,
– 23 % zábavnú formu učenia,
– 20 % spoluprácu a tímovú prácu,
– 44 % označilo ako najzaujímavejšie dramatické aktivity – prácu v role, improvizáciu a tvorbu živých obrazov.

Miera odporúčania podľa jednotlivých programov:
– Antigona – 96 %
– Mnichovská past – 100 %
– Protektorát Čechy a Morava – 98 %
– Schody nesvobody – 98 %
– Kup si mě! – 82 % (program bol upravený podľa spätnej väzby)

Dopad na divadelné publikum:
Projekt prispel k zastaveniu poklesu študentských predplatiteľov.
Počet mladých predplatiteľov vzrástol z 318 na 372 (+17 %), čím sa obrátil dlhodobý negatívny trend.

Čo najviac bavilo študentov

Podľa analýzy reflexií najväčší ohlas medzi študentmi vyvolali tvorivé dramatické metódy, ktoré im umožnili aktívne vstúpiť do príbehu a prežiť situácie „na vlastnej koži“.
Najobľúbenejšou sa stala tvorba jevištných situácií a živých obrazov (44 %), nasledovaná improvizáciou a hrou v role (20 %) a tvorivou prácou s informáciami – napríklad reakciami na dobové denníky či listy (20 %).
Menšia, no významná skupina oceňovala argumentačné situácie (10 %) a rozhodovanie za postavu v modelovej situácii (6 %).

Tieto výsledky potvrdzujú, že dramatické učenie je najefektívnejšie vtedy, keď sa študenti môžu pohybovať, myslieť a cítiť zároveň – keď sa z pasívnych divákov stávajú aktívni tvorcovia.

Učitelia: zážitok, ktorý mení triedu

Všetci oslovení pedagógovia (100 %) potvrdili, že programy odovzdávajú dôležité poznatky a radi by niektoré prvky využili aj vo svojej výučbe – najmä argumentačné situácie, prácu v skupinách a tvorivé spracovanie informácií.

„Všetci žiaci sa zapojili do všetkých aktivít, čo ma milo prekvapilo. Obvykle je táto trieda nespolupracujúca,“
uviedla Mgr. B. Knedlíková (ZŠ Blatnice, Antigona).
„Úžasná práca s emóciami, riešenie morálnych dilem, všetko prispôsobené veku študentov,“
doplnila ďalšia pedagogička.

Zmena, ktorá zostáva

Projekt ukázal, že dramatická výchova nie je doplnok k umeniu – je to účinný spôsob učenia. Pomáha mladým ľuďom porozumieť histórii, sebe aj spoločnosti, učiť sa diskutovať a spolupracovať.

Slovácké divadlo vďaka projektu zakotvilo Studio Plusko ako trvalé centrum práce s mládežou a potvrdilo, že divadlo môže byť aj školou života – miestom, kde sa umenie stáva dialógom.

Viac informácií o projekte či výsledkoch výskumu dodáme na požiadanie Daniela Evjáková / evjakova@slovackedivadlo.cz

Program a metodické materiály vznikli v spolupráci so Slováckym divadlom v Uherskom Hradišti v rámci projektu Erasmus+.